tirsdag 7. juli 2009

Infrastruktur, veier, transport

Infrastruktur, veier, transport.

Vi lever i et langstrakt land som er relativt tynt befolket. Vi ønsker en fullverdig bosetning, dvs at alle deler av landet er befolket. Skal vi få til det og samtidig utvikle et effektivt samfunn, er vi nødt til å ha en velutbygd infrastruktur.

Fordi landet er som det er og befolkningsgrunnlaget likeså, må vi bygge en infrastruktur som er rasjonell og økonomisk regningssvarende.
Dette innebærer en markant og solid satsing på veinettet mellom Norges byer og regioner, samt en betydelig kollektivsatsing i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.


Veier.

DA vil med midler fra oljefondet forskuttere finansieringen av en forsert og offensiv veiutbygging som, når veistrekninger er utbedret til ønsket standard, tilbakefører investerte midler til oljefondet gjennom bomfinansiering.
Utbyggingen skal skje i et offentlig/privat samarbeid og om tjenelig med utenlandske entrepenører.
Utbyggingen skal skje med prioritering fra de store byene og ut mot distriktene.

Det skal gjennomføres 3 veistandarder som følger:
Kategori 1: 4-felts motorvei med fartsgrense på 110 km/t.
Kategori 2: 2-felts vei med fysisk midtdeler og tjenlige forbikjøringsfelt,
delvis planfrie kryss og fartsgrense på 90km/t.
Kategori 3: 2-felts vei av god standard med fartsgrense på 80km/t.

Innen 2020 skal følgende plan være gjennomført:

Kategori 1-strekk: E6 Oslo – Svinesund
E6 Oslo – Hamar
E18 Oslo – Kragerø, + ny trasé Oslo – Drammen.
E16 Sandvika – Hønefoss
Hovedinnfartsårer til Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Kategori 2-strekk: E18 Vinterbro - Ørje
E18 / E39 Kragerø - Kr.sand – Stavanger – Haugesund
E6 Hamar – Trondheim
Rv7 / E16 Hønefoss – Bergen
E134 Drammen – Kongsberg
E136 Dombås – Åndalsnes

Kategori 3-strekk: E134 Kongsberg – Haugesund
Rv13 Odda – Voss
E16 Hønefoss – Aurland
Rv5 Lærdalsøyri – Førde
Rv15 Otta – Nordfjordeid
E39 / E136 Åndalsnes – Ålesund – Molde – Kr.sund
E39 Molde – Trondheim
E14 Trondheim – Storlien
E6 Trondheim – Bodø – Narvik – Tromsø – Alta
Rv93 Alta – Sverige
E6 Karasjok – Kirkenes

Biler og busser vil, som i dag, også i fremtiden bli hovedbefordringsmidlene i Norge.
En betydelig opprustning av veinettet er et viktig bidrag både i kommunikasjon mellom landets regioner og i økt trafikksikkerhet.

De fire største byene i Norge skal alle ha bomringer med rushtidsavhengige avgifter. Avgiftene skal i sin helhet gå til subsidiering av kollektivsatser i de respektive byene.

Når det gjelder spørsmålet om bilbruk som miljøutfordring i Norge, se ”Skatter og avgifter”.



Jernbane.

Norsk jernbane skal bygges om til en ren intercitybane der formålet er effektiv transport mellom byer med tilstrekkelig befolkningsgrunnlag.
Det forutsettes at banen skal få en standard og en logistisk oppbygging som gir tids- og kostnadseffektiv transport mellom byene.
I tillegg skal dette jernbanenettet tilrettelegges for effektiv håndtering av gods på de strekninger banen går.

Følgende banestrekk kalles regionbaner og skal rustes opp og delvis nybygges til 2-sporsbaner med stoppesteder som anvist:

Østerled.
Oslo – Ski – Rygge – Sarpsborg (ny linje fra Rygge) – Halden – svenskegrensen.

Sønderled.
Oslo – Drammen – Tønsberg – Sandefjord (Torp) – Eidanger - Neslandsvatn (ny trasse fra Eidanger) – Hynnekleiv – Kristiansand – Snartemo – Egersund – Stavanger.

Vesterled.
Oslo – Hønefoss (ny trasse) – Gol – Geilo – Finse – Voss – Bergen.

Norderled.
Oslo – Hamar – Lillehammer – Otta – Dovre – Oppdal – Trondheim.



Fra Trondheim til Bodø beholdes 1-sporsbane med følgende stoppesteder:

Polarbanen.
Trondheim – Værnes – Steinkjær – Grong – Svenningsvann – Mosjøen – Mo i Rana – Rognan – Fauske – Bodø.



Følgende banestrekk kalles nærbaner med tjenlige stoppesteder iht befolkningsgrunnlag:

Tønsberg – Holmestrand – Drammen – Oslo – Lillestrøm – Skarnes – Kongsvinger.

Kongsberg – Drammen – Oslo – Lillestrøm – Eidsvold – Hamar.

Gjøvik – Jevnaker – Hønefoss – Sandvika – Oslo – Ski – Askim.

Flytoget Gardermoen – Drammen.

Stavanger – Sandnes – Egersund.

Bergen – Voss.

Støren – Trondheim – Værnes – Steinkjær.

DA mener at alle jernbanelinjer utover de ovenfor nevnte ikke har et drivverdig befolkningsgrunnlag og skal legges ned.

Det skal ikke satses på nybygging av høyhastighetsbaner i Norge. Det finnes ikke økonomiske, miljømessige eller på annen måte rasjonelle grunner til slik satsing.
Bygging av høyhastighetsbane i Norge vil være et vannvittig pengesluk og kun fremstå som et politisk monumentprosjekt, noe DA er imot.


Kollektivsatsing i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Det banenett som eksisterer i dag i de respektive byene skal vedlikeholdes og utnyttes optimalt.

All videre utbygging av offentlig kommunikasjon i byene skal skje med forurensingsfrie busser. Det skal tilrettelegges med tjenlige busstrasseer.

Takstene for offentlig transport skal settes så lavt at bil i byen blir ulønnsomt.
Avgangshyppigheten skal tilpasses kundemassen på en tjenlig måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar